Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
18 juni 2009 | Tjibbe van der Werff

Het flesje op de voorkant geeft het al aan, dit boek bevat voedingsstoffen voor bedrijven. 'De Rockefeller-strategie' van Verne Harnish is een handboek voor snel groeiende bedrijven, en zo kan men het boek ook het best gebruiken. Stap voor stap, van prioriteiten stellen tot het managen van de groei van uw organisatie. Identificeer de dingen die uw bedrijf laten groeien en stuur daar consequent op.

De titel 'De Rockefeller-strategie' en de claim 'strategie op één a4-tje' uit de flaptekst maakten mij als strategisch adviseur nieuwsgierig. Veel bedrijven lopen, na het afronden van het proces van strategieformulering, aan tegen de implementatie van de strategie. Welke acties moeten ondernomen worden, in welke volgorde en hoe is de voortgang te meten? Verne Harnish gebruikt de ervaring uit zijn eigen consultancy-organisatie om de lezer instrumenten aan te reiken waarmee zij in staat worden gesteld om doelen en prioriteiten te bepalen. Het a4-tje blijkt, na lezing van het boek, een strategisch plan waarbij de visie consequent wordt doorvertaald naar acties die genomen moeten worden om de strategische doelen te behalen.

Harnish heeft de 'best practices' uit zijn adviespraktijk verzameld en gebundeld. Het begint volgens hem bij het bepalen van een visie, die uiteindelijk wordt vertaald in de te nemen acties om die visie te realiseren. Dit resulteert in een sterke focus binnen de organisatie. Stelt u zichzelf inderdaad eens vijf prioriteiten en niet meer dan dat. Focust u zich eens op het behalen van uw top prioriteiten en doe wat u moet doen. Dit vergt ijzeren discipline, maar levert aan het einde van de plancyclus wel datgene op waar u prioriteit aan hebt gegeven. 'De Rockefeller-strategie' is een handboek en moet in mijn ogen ook als zodanig gebruikt worden. Verne Harnish heeft in zijn boek eigenlijk geen nieuwe theorieën, modellen of tools ontwikkeld. Wat hij echter wel doet is een aantal losstaande theorieën en modellen tot een geheel te smeden. Rockefeller, SWOT-modellen, kernwaarden, Goldratts bottleneck management. Uiteindelijk draait het erom dat je als manager voor elkaar krijgt dat de juiste mensen de juiste dingen doen.

De juiste mensen is zo'n factor die belangrijk is voor de groei van organisaties. Als u een wedstrijd wilt winnen dan moet u A-spelers opstellen. Ze kosten wel meer, maar ze leveren ook meer toegevoegde waarde. Uiteraard heeft u dan ook minder spelers nodig om hetzelfde werk gedaan te krijgen. Minder goede medewerkers kunnen de relatie met een klant op scherp zetten en uiteindelijk de groei van uw organisatie frustreren.

Het a-4tje kunt u het best vergelijken met een dashboard. (Sjablonen zijn op de website van Harnish te downloaden) Het dashboard zorgt voor focus. Stelt u zich eens voor dat iedereen in uw organisatie weet wat de doelen zijn, dat alle neuzen dezelfde kant op staan, dat iedereen weet waar hij aansprakelijk voor is en zich alleen op de prioriteiten richt, en iedereen weet bovendien welke acties worden verwacht… die organisatie moet gewoon groeien!

Het zal duidelijk zijn: wat ik sterk vind is dat de ondernemer, directeur of manager, gedwongen wordt om keuzes te maken om uiteindelijk tot de essentie te komen. Welke factoren zijn belangrijk om in de gaten te houden? In de praktijk kom ik vaak ondernemers tegen die te veel tegelijk willen, waardoor dan uiteindelijk onvoldoende gerealiseerd wordt. Het identificeren van de factoren die de groei bepalen c.q. de groei belemmeren is essentieel. Als de gehele organisatie zich richt op deze factoren dan is de groei bijna niet meer tegen te houden. Snel groeien, zeker in deze tijden, wie wil dat niet?


Strategie gebaseerd op Rockefellers bedrijfslessen
17 juli 2008 | Bertrand Weegenaar

Groeien. Wie wil dat niet? In zijn boek Mastering the Rockefeller Habits ontvouwt Verne Harnish een 'boost methode' om te komen tot even gestage als explosieve groei. Dit boek is nu in Nederlandse vertaling beschikbaar: De Rockefeller strategie. Het handboek voor snelgroeiende bedrijven.

Sinds mijn eerste kennismaking met het boek De Rockefeller strategie van Verne Harnish ben ik fan. Verne is the 'growth guru' en de afgelopen twee jaar heb ik hem kunnen zien tijdens de presentaties die hij gaf tijdens de 'Boost seminars' van het magazine Sprout. Geïnspireerd door de monumentale biografie Titan The life of John D. Rockefeller sr. van Ron Chernow heeft Harnish ook een 'Boost methode' ontwikkeld die hij met zijn bedrijf Gazelles in de praktijk brengt. Een aantal van die strategieën is: focus op prioriteiten, ritme in organisatie, centraal overleg, en gegevens voor iedereen beschikbaar. De groeipiramide knoopt vervolgens alles aan elkaar: van lange-termijndoelstellingen op basis van het 'Grote', tot de dagelijkse kleine overlegrondes om tactische zaken te bespreken. Harnish heeft een complete en praktische methode neergezet om ondernemers inzicht te geven in hoe ze even gestage als explosieve groei kunnen bewerkstelligen, en controleren. En dat alles gelardeerd met veel praktijkvoorbeelden.

Toch een paar mitsen en maren. Niet bij het boek dat in 2002 onder de titel Mastering the Rockefeller Habits What you must do to increase the value of your fast-growing form verscheen, maar bij de vertaling. Het is namelijk niet meer dan een vertaling, dus de meeste Harnish-fans zullen de inhoud, mede door zijn stukken in Sprout als spin-off van de 'boost seminars', allang opgepikt hebben. Dus wat 'extra' (toespitsing op de Nederlandse situatie, enige couleur locale) zou op zijn plaats zijn geweest. En mogelijk, want er zijn adviesbedrijven in Nederland die de Rockefeller-methode helpen implementeren, dus er zijn ongetwijfeld casestories bekend die in samenspraak met Harnish in de Nederlandse editie geplaatst hadden kunnen worden. Een gemiste kans!


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden