Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 50% korting
,

Drijfveren - Willen = doen?

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 9789024450787
Verkooppositie 1059Hoogste positie: 957
Direct te downloaden
28,95
14,48
VOORDEEL - 50% korting

Samenvatting

Als er één ding belangrijk is in een mensenhoofd, dan is het wel het willen. Het ware wezen van de mens is zijn wil, zei Schopenhauer. Je bent wat je wilt.

In Drijfveren leggen de auteurs uit dat er tussen wat mensen willen en wat ze doen vaak een groot verschil zit. Dat verschil ontstaat door aanpassing en dat doen mensen meestal heel knap, maar soms ook erg onhandig. Aanpassing is comfortabel omdat de sociale druk wegvalt, maar tegelijkertijd oncomfortabel omdat de eigen wil wordt onderdrukt.

Wie de Quick & Dirty Drijfverentest uit Drijfveren maakt, kan heel wat over zichzelf en anderen leren.

Drijfveren is geschreven voor wie iets wil begrijpen van zijn eigen drijfveren, maar ook voor managers, adviseurs en coaches. Want wie begrijpt hoe de drijfveren van anderen werken, kan beter sturen en beïnvloeden. Drijfveren zijn meetbaar, en ze zijn sterk verbonden met de dingen die we doen en voelen.

Specificaties

ISBN13:9789024450787
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:208
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:3-5-2022
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
0
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Hans Versnel

Hans Versnel (1960) is specialist op het gebied van drijfveren binnen teams en organisaties. Als oprichter van Management Drives en het huidige RealDrives heeft hij drijfveermetingen bij tienduizenden mensen in de meest uiteenlopende organisaties in binnen- en buitenland verricht. Van ministers en captains of industry tot kappers en buschauffeurs. Over de diepe betekenis van drijfveren maar ook over de praktische consequenties van verschillende drijfveerpatronen schreef hij eerder boeken als Managing Drives (2002) en Het Grote Drijfveren- boek (2008). Met Machiel Koppenol richtte hij het bedrijf Hatchfund op, dat intelligente meetinstrumenten voor organisaties op de markt brengt. Hans Versnel studeerde politicologie en beleids- en organisatiewetenschappen, en werkte eerder als wetenschappelijk onderzoeker, beleidsmaker en manager.

Andere boeken door Hans Versnel

Over Machiel Koppenol

Machiel (1967) wordt gedreven door een tweetal vragen 'Waarom doen mensen wat ze doen?' en 'Hoe krijg je mensen zover dat ze doen wat ze moeten doen?'. Zijn bijzondere achtergrond, de combinatie van psychologie en technologie, heeft nieuwe methoden en unieke producten opgeleverd, die hebben geleid tot een andere kijk op organisaties en de mensen die er werken. Machiel ontwikkelde in 1990 de eerste automaat die de samenwerking tussen mensen objectief kon beschrijven. Tegenwoordig bedenkt en bouwt hij producten, die organisaties helpen effectiever om te gaan met mensen, en mensen helpt effectiever te zijn in organisaties.

Andere boeken door Machiel Koppenol

Inhoudsopgave

Inleiding
Verantwoording

DEEL I: De logica van willen, waarnemen en doen
Wat drijfveren in ons doen

-Willen: wat wil je, wat drijft je?
Ieder mens wil wat, maar wat?
De anatomie van het willen: onze zes drijfveren

-Wat je wilt, is wie je bent
Abstractie en concreetheid
Tijdsbeleving: leeft een mens in het nu, in het verleden of in de toekomst?
Rationeel, gevoelsmatig en impulsief
Drie werelden van zingeving: waar gaat het iemand echt om?
‘Hoe’-denkers en ‘wat’-denkers
Rustmakers en onruststokers
Wat denk je als ze niet doen wat je wilt?
Wat mensen samen willen, maakt hun cultuur

-Willen, waarnemen en oordelen
Wat je wilt, is wat je ziet
Vertekening 1: je ziet nogal veel van wat je liever niet ziet
Vertekening 2: je ziet nogal weinig van wat je liever wel ziet (het onverzadigbaarheidsprincipe)
Vertekening 3: blindheid voor wat niet boeit maar ook niet stoort
De impact van vertekening
Communicatie: je zegt wat je bedoelt, maar je hoort wat je horen wilt
De mening als product van de wil
Groepsmeningen en enquêtes als domme informatie

-Willen en handelen
Aanpassing en effectiviteit
Past iedereen zich even gemakkelijk aan?
Gedrag is een methode
Positief en negatief gedrag

-De drijfveren van de BV Nederland

DEEL II: Werken met drijfveren in organisaties
Inzichten en vuistregels voor managers, adviseurs en coaches

-Drijfveren in organisaties, wat kun je ermee?
Culturen en subculturen
Diversiteit en gemeenschappelijkheid
Overdrijving en de ‘onverzadigbaarheidsfactor’
Te grote diversiteit
Tot slot

-Wie past bij welk werk?
Kunnen en willen, drijfveren en competenties
Twee werelden, twee manieren van kijken naar mens en organisatie
Matching: de combinatie van drijfveren en werk
Matching: de combinatie van mens en team
Matching: de combinatie van team en manager

-Talent development: waar de wil is, daar is de weg
Talent ontwikkelen is werken
Superman bestaat niet; sterk is wie zijn zwakten kent
Leeftijdsfasen in development
Leren te kunnen wat je wilt: ontwikkelen van gedragsrepertoire
Drie arena’s

-Gedrag: goede en minder goede aanpassing

-Leidinggeven
Sturen, motiveren en demotiveren
Vertrouwen geven en verantwoordelijkheid
Management als balanceerkunst

BIJLAGEN
Bijlage I: De waardentheorie van Graves
-Paars (concreet/gevoel): de wil om veilig en geborgen te zijn
-Rood (concreet/ego): de wil gerespecteerd te worden
-Blauw (concreet/rationeel): wil om zekerheid te hebben
-Oranje (abstract/ego): de wil om succes te hebben
-Groen (abstract/gevoel): de wil om harmonie te creëren
-Geel (abstract/ratio): de wil om inzicht te verwerven
-Turkoois
Bijlage II: Opgroeien is drijfveren en emoties ontwikkelen
-Het kind in ontwikkeling
-De groei naar volwassenheid
Bijlage III: Percepties van te weinig, voldoende en te veel
Bijlage IV: Zes stereotiepe managementstijlen
Bijlage V: De ontwikkeling van drijfverentests
-Historie
-Mensvisie
-Mens, omgeving, gedrag
-Drijfveren
-De RealDrives-meting zelf
-Stabiliteit en verandering in testuitslagen

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Drijfveren - Willen = doen?