Lees verder
Rolf Grouve (1983) is ondernemer en directeur bij verschillende ondernemingen. Hij heeft zowel een IT- als een bedrijfskundige achtergrond. Hij schrijft regelmatig columns voor verschillende media over deze onderwerpen die hij verzamelt op het platform a-business.nl. Rolf heeft meerdere boeken geschreven over toekomstbestendig ondernemerschap, innovatie en subsidies.
Meer over Rolf GrouveCrisiskracht
Ondernemen in complexe tijden
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789492939579Samenvatting
De coronacrisis hakt er bij verschillende bedrijven en organisaties behoorlijk in. De omgang met collega’s zijn veranderd, alles is letterlijk afstandelijker geworden en de vrije markt is behoorlijk op de schop gegaan door het optreden van de overheid. En dat alles resulteert enerzijds in onzekerheid en anderzijds in nieuwe kansen.
Hoe baan jij je als ondernemer, zzp'er, manager of adviseur een weg in de nieuwe realiteit zodat jij deze crisis overleeft? En welke acties kan jij concreet ondernemen om jouw onderneming naar de volgende fase te krijgen en de crisis te beteugelen of zelfs in jouw voordeel te laten werken?
In het boek 'Crisiskracht' gaat de auteur in op hoe jij in crisistijden jouw organisatie kunt analyseren, opnieuw focus aan kunt brengen, kansen die ontstaan kunt pakken en alle middelen in kunt zetten om deze onzekere periode uit te komen met een stabiel bedrijf dat snel door kan groeien. Vergeet hierbij niet dat er altijd bedrijven zijn die juist groeien in een crisis en dat jij daarbij kan horen door snel te schakelen en soms beslissingen te nemen die je normaal niet zou nemen.
Met 'Crisiskracht' kom je de crisis door of durf je, als het echt niet meer gaat, ook de ultieme beslissing te nemen om jouw bedrijf te beëindigen. Maar alles met een reële blik en met genoeg handvatten om de vervelende smaak van de onzekerheid naar achteren te drukken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rolf Grouve
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Het is crisis!
1.1 Wat gebeurt er?
1.2 De rol van de overheid
1.3 Coronacrisis, financiële crisis en andere crisissen
1.4 De rol van (social) media en internet
1.5 Maatschappelijke invloed
2 Het nu van je organisatie in crisistijd
2.1 Wat doe jij feitelijk?
2.2 Hoe ben je georganiseerd?
2.2.1 Wat doe je wat niet nodig is?
2.2.2 Wat doe je niet wat wel nodig is?
2.3 De positie van je medewerkers
2.4 Hoe sta je er financieel voor?
2.5 Beheermiddelen
3 Jouw stip op de horizon
3.1 Ga fantaseren!
3.2 Wat vind je echt leuk?
3.3 Welke kansen zijn er gekomen door de crisis?
3.4 Wat kan je beter niet meer doen?
4 Maak je plannen concreet
4.1 Maak het simpel en houd het doel voor ogen
4.2 Schaf alleen aan wat je nodig hebt
4.3 Neem je mensen mee
4.4 Maak je organisatie weerbaarder
5 Andere besluiten en besluitvorming
5.1 Houd oog voor de toekomst na de crisis
5.2 Durf de ‘heilige huisjes’ te slopen
5.3 Denk aan de gezondheid van je medewerkers
6 Financierbaarheid
6.1 Kostenbeheersing
6.1.1 Personeelskosten
6.1.2 Verkoopkosten
6.1.3 Overheadkosten
6.2 Financieringsmiddelen
6.3 Werk jezelf niet in de nesten
6.4 Soms heb je geen keus
7 Aan de slag
7.1 Stap 1: Hoe staat je bedrijf er voor?
7.2 Stap 2: Identificeer problemen
7.3 Stap 3: Maak plannen
7.4 Stap 4: Voer de plannen uit en evalueer
7.5 Begin bij stap 1
Dankwoord
Over de auteur
Verantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan