Mathieu Weggeman is hoogleraar organisatiekunde in het bijzonder innovatiemanagement aan de Faculteit Technologie Management van de Technische Universiteit Eindhoven.
Meer over Mathieu WeggemanLeidinggeven aan professionals? Niet doen!
Over kenniswerkers, vakmanschap en innovatie
Gebonden Nederlands 2008 3e druk 9789055943524Samenvatting
Winnaar van Managementboek van het Jaar 2008
Door het voortdurend stijgende opleidingsniveau krijgen we steeds meer kenniswerkers in Nederland. De vloeren van onze organisaties worden in toenemende mate bevolkt door professionals en het aantal organisaties dat kennisintensief genoemd mag worden, groeit nog steeds: r&d labs, hightech-, ict- en mediabedrijven, organisaties voor zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg- en onderwijsinstellingen, beleidsontwikkelende instanties, et cetera.
In al die organisaties moet leiding gegeven worden, zeggen de managers. 'Niet doen', zegt Mathieu Weggeman, 'professionals zijn al gemotiveerd. Ze hebben jaren gestudeerd om eindelijk te mogen doen waar ze zo enthousiast over zijn. Pas op dat u dat enthousiasme niet verprutst! Daar bedoel ik mee: faciliteer de kenniswerkers in plaats van hun werkprocessen alsmaar te plannen en te controleren. Dat betekent: zorg ervoor dat ze niet te veel lastig gevallen worden met formulieren, rapportenschrijverij, regels en procedures, dan komt de productiviteit en kwaliteit vanzelf. Waarom? Omdat echte professionals liever iets goed dan iets fout doen.'
'Natuurlijk horen we de laatste tijd gloedvolle betogen over het afschaffen en verminderen van het aantal regels en procedures, laaien de discussies over de Rijnlandse werkcultuur versus het Anglo-Amerikaanse businessmodel weer op en worden er voortdurend Paarse Krokodillen geïdentificeerd, maar zelden wordt de vraag beantwoord hoe de coördinatie dan wel geregeld moet worden. Mijn antwoord is: door te sturen op een collectieve ambitie.'
Het gaat in 'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' over dienend leiderschap, over de kenmerken en eigenaardigheden van professionals, over hun belangrijkste productiefactor: kennis, over een van hun moeilijkste taken: innoveren en over vakmanschap, meesterschap en altijd maar blijven leren.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Mathieu Weggeman
Inhoudsopgave
Managen van professionals
1. Missie en visie
Verbeter het evenwicht: meer collectieve ambitie, minder regels en procedures
2. Strategie
De strategie is: innovatie én operational excellence én klantgerichtheid
3. Structuur
Stimuleer grensoverschrijdende samenwerking door te gaan houden van vage en pluriforme structuren
4. Systemen
Stuur niet op het proces maar op de gewenste output; doe dat met behulp van Personal en Team Commitment Statements
5. Mensen
Biedt professionals voortdurend leergelegenheid zodat ze state-of-the-art in hun vak en betrokken kunnen blijven
6. Managementstijl
Inspireer de professionals, BEN er, durf te differentiëren, fungeer als hitteschild voor de 'ruis van boven' en hou van het vak van je mensen
Stellingen over innovatie en innoveren
Stelling 1. Op elk niveau moeten managers hun aandacht en energie op passende wijze verdelen over enerzijds zorg voor kwaliteit en efficiency en anderzijds zorg voor kennis en innovatie
Stelling 2. Innoveren is vernieuwen en vernieuwen is iets anders dan verbeteren
Stelling 3. Een innovatie die niet tot een succes leidt, is geen innovatie maar een mislukt project
Stelling 4. Kijk naar buiten, anders zie je niets nieuws, en innoveer door samen te werken
Stelling 5. Faseer het innovatieproces én stimuleer intern ondernemerschap; zorg dus voor beheersing én autonomie
Stelling 6. Richt de organisatie zo in dat die innovatie uitlokt
Achtergrondkennis
I. Cultuurkenmerken van kennisintensieve organisaties
II. Kennis, leren en typen professionals
III. Mens- en organisatieopvatting
Finale
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan