
Lees verder
Anton van den Dungen studeerde sociale en organisatiepsychologie. Hij was docent en opleidingscoordinator in het hoger onderwijs en werkte als adviseur/trainer bij Schouten & Nelissen.
Meer over de auteursHet lijkt wel of de manager van nu een alleskunner moet zijn. Delegeren, samenwerken, motiveren, plannen en ook nog eens zelf op de hoogte blijven en bijleren; dat is wat er van een leidinggevende van deze tijd wordt verwacht. Maar wie kan dat allemaal tegelijk?
Van den Dungen en Dirkx laten zien over welke vaardigheden je als manager moet beschikken, hoe je je die eigen kunt maken en hoe je ze in de praktijk kunt brengen zonder dol te draaien. Aan de hand van modellen, adviezen, en praktijkvoorbeelden komen de belangrijkste managementvaardigheden aan de orde. Ook is er ruimte voor theoretische achtergronden, maar die worden gepresenteerd in bondige kaders; de praktijk van de manager staat immers voorop.
De auteurs zijn beiden al jaren werkzaam in de wereld van managementopleidingen en weten waar het in de praktijk om draait. Met Als managen je vak is hebben ze een boek geschreven dat inmiddels een standaardwerk is op het gebied van praktische managementvaardigheden.
leidinggeven management praktische vaardigheden communicatie situationeel leidinggeven delegeren communiceren resultaatgericht managen feedback geven samenwerken timemanagement feedback persoonlijke ontwikkeling stress taakvolwassenheid gespreksvaardigheden teams assertiviteit tijdmanagement leiderschap prioriteiten stellen luisteren managementrollen 360-graden feedback verantwoordelijkheden vergaderen werkdruk besluitvorming zelfsturing leercyclus managementstijlen leren coaching conflicthantering organisatiecultuur werk-privébalans toegevoegde waarde zorg voor medewerkers informatie verzamelen motiveren motivatie vergadertechnieken persoonlijk leiderschap persoonlijke effectiviteit instructie geven probleemanalyse rolconflicten visie irrationele gedachten boodschap overbrengen samenwerking tussen groepen beoordelen weerbaarheid communicatieproces werkorganisatie zelfrespect basisdimensies leidinggeven kritiek geven plannen persoon-werk-tijd-model teamdoelmatigheidsmodel werk-privé balans organisatiedoelen managementbijdragen perfecte werkdag managementmodellen praktijkvoorbeelden resultaat en gedrag