Lees verder
Peter Hoogeveen is oprichter van KIWORKX, dat op aikido gebaseerde workshops en trainingen verzorgt en professionals coacht.
Meer over Peter HoogeveenBusiness Aikido
Succesvol zijn dankzij krachtige principes uit de Japanse krijgskunst
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789492790163Samenvatting
Dit boek staat op de Shortlist voor het Managementboek van het Jaar 2019. Op 18 april wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens het jaarlijkse Managementboekengala.
Dit boek is een ontmoeting tussen de westerse manier van werken en de Japanse krijgskunst aikido, die werd ontwikkeld door grootmeester Morihei Ueshiba. Aikido, dat ‘de weg van de harmonie’ betekent, is sterk filosofisch en geweldloos. Doel is niet om een tegenstander uit te schakelen, maar om een medestander in te schakelen. Op de kracht van een aanval wordt niet gereageerd met tegenkracht, maar juist met méébewegen om zo in harmonie te komen met je tegenstander. De aikidobeoefenaar beoordeelt op elk moment wat de juiste handeling is.
De krachtige principes van aikido zijn heel goed toepasbaar op de werkvloer, juist in deze tijd waarin we veel van elkaar verwachten en samenwerking essentieel is voor organisaties om te kunnen excelleren. Dankzij deze principes kun je met minder moeite veel meer bereiken.
Peter Hoogeveen, specialist in HR- en organisatieontwikkeling en al jaren zelf een bevlogen aikidobeoefenaar, beantwoordt in dit boek de vraag hoe aikido kan helpen om succesvoller te zijn – als individu en als team of organisatie. In dit boek worden 8 tijdloze aikidoprincipes uitgewerkt en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en oefeningen. In tijden van verandering lopen veel organisaties vast op weerstand, verdeeldheid, onbegrip, stress en conflict – belemmerende factoren die je met aikido kunt wegnemen om zo de weg te banen naar een krachtigere versie van jezelf, een beter presterend team en een succesvollere organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Peter Hoogeveen
Inhoudsopgave
Krijgskunsten en business 11
Voor wie en door wie? 15
Over dit boek 16
DEEL 1: WARMING-UP 21
1. Business aikido 23
Een introductie 23
Van A (aikido) naar B (business aikido) 24
Het hoe en waarom van business aikido 25
Een routekaart met vier velden 29
2. Wat is het probleem? 33
Modern overleven 33
Te veel ratio, te weinig gevoel 35
Verdeeldheid 38
Compensatiegedrag 39
Inhouden 41
Aanstekelijk 42
Acceptatie 43
DEEL 2: JEZELF OVERWINNEN 45
3. Zelfbewustzijn 47
Onze automatische piloot 47
Het drie-enige brein 51
Patronen herkennen 53
4. Ontspannen 57
Ontspannen als voorwaarde 57
KI 58
Stress! 62
Stevig en ontspannen staan 65
Natuurlijk ademen 69
Praktische tips 74
5. Centreren 77
De zetel van kracht 77
Centreren 79
Het oog van de orkaan 82
Doen versus zijn 85
Praktische tips 88
DEEL 3: SAMEN WINNEN 89
6. De kracht van intentie 91
Het verschil maken 91
Grip op intentie 93
Voorbij de ratio 97
Een praktisch communicatieproces 99
Praktische tips 104
7. Speelruimte en invloed vergroten 107
Veerkracht, flexibiliteit en kracht 107
De kracht uit een aanval halen 108
Positie en afstand 111
Beweging en richting 116
Timing en tempo 118
Ruimte en grenzen 120
Praktische tips 123
8. Alles in één 125
Eenheid 125
Iedereen aan boord? 129
Includeren en excluderen 131
In het moment, in één keer goed 132
Praktische tips 134
DEEL 4: WARM BLIJVEN 135
9. Help! Hoe houd ik dit vast? 137
Vasthouden of juist loslaten? 137
Van technisch naar vloeiend naar vrij 139
Praktische tips 141
De alles-in-één-formule 143
Je kunt het! 144
10. Aikido & actuele thema’s 149
Een andere manier van kijken 149
Aikido & organisatieontwikkeling 149
Aikido & zelforganisatie 150
Aikido & agility 151
Aikido & verandering 151
Aikido & stress 152
Aikido & leiderschap 153
BIJLAGEN 155
1: 8 aikidoprincipes 157
2: Checklist: in of uit balans 159
3: Cyclisch reflecteren 161
4: Waardenkaart 163
5: In gesprek over eenheid 165
Dankwoord 167
Inspiratiebronnen 171
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan