

Elleke van Gelder werkt sinds 2007 als 'andersdenkende' binnen de politie. Ze is daarnaast als associate partner verbonden aan The Change Studio.
Meer over Elleke van GelderHet grote verwonderboek voor managers
Hoe sociale innovatie bijdraagt aan verandering en vernieuwing in jouw organisatie
Paperback Nederlands 2022 9789089656308Samenvatting
Managen. We zijn er hele dagen druk mee. We hebben talloze problemen en complexe uitdagingen. En daar willen we zo snel en zo efficiënt mogelijk van af. Dus ligt onze focus op het oplossen en beheersen van al deze moeilijke situaties en complexe issues. Maar kan het ook anders? 'Het grote verwonderboek voor managers' is een anders dan- anders managementboek. Voor iedereen die toe is aan meer nieuwsgierigheid en verwondering in het werk.
Voor iedereen die met een andere blik wil kijken naar verandering en vernieuwing. Voor iedereen die gelooft in het oprekken van denkkaders. En voor iedereen die het lef heeft om het ook echt anders te doen. Omdat zij ervan overtuigd zijn dat je niet alleen een negatieve situatie kunt verbeteren maar dat het vrijwel altijd beter kan. Anders kan.
In dit boek vind je geen panklare antwoorden of oplossingen. Geen stappenplannen, geen ingewikkelde modellen, geen schema’s en geen vinklijstjes. Wel vragen, reflecties, overdenkingen, uitnodigingen en wellicht zelfs inspiratie om anders kijken, anders denken en anders doen zelf toe te passen in jouw werk. Grote abstracte begrippen als de comfortzone, creativiteit en ruimte worden bevraagd, verkend en uitgedaagd om ze vervolgens weer klein, dichtbij en vooral heel toepasbaar te maken.
• Een boek met eerlijke, mooie en ongemakkelijke voorbeelden uit de praktijk die iedere manager en andersdenkende zal herkennen.
• Een aanvulling op het gangbare kijken, denken en doen in organisaties.
• Met een voorwoord van Arend Ardon.
Specificaties
Inhoudsopgave
Proloog 10
Kan het ook anders? 16
DEEL 1 DE BASIS
Hoofdstuk 1
Another day at the office 19
Het normale werk, oftewel managen 19
Werken van -1 naar 0 20
Werken van 0 naar 1 21
Wat is er nodig om te bewegen van 0 naar 1? 22
Hoofdstuk 2
Nieuwsgierigheid – de grootste drijfveer 23
De rol van nieuwsgierigheid 23
Twee vormen van nieuwsgierigheid 24
In de praktijk 27
Hoofdstuk 3
Verwondering 30
Widez-verwondering 31
Diepe verwondering 35
Verwondering in de praktijk 38
En dan? 45
Hoofdstuk 4
Taal 46
Discours 46
Vragen als taalhandelingen 51
DEEL 2 ANDERS KIJKEN
Hoofdstuk 5
Zien en kijken 59
Zelf zien en kijken 59
Samen zien en kijken 62
Vertekende waarnemingen 66
Hoofdstuk 6
Het innemen van perspectief 74
Het wisselen van perspectief 75
Voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en fantasie 78
Wrap up 85
DEEL 3 ANDERS DENKEN
Hoofdstuk 7
Ons denken 90
Aannames 90
Weten en zeker weten 97
Hokjesdenken 100
Hoofdstuk 8
Anders denken 104
Denkvaardigheden 104
Outside the box denken 105
Kritisch denken 106
Creatief denken 110
De cadans van kritisch en creatief denken 120
Hoofstuk 9
Samen denken 124
De kritische en creatieve vriend 124
In cc in de praktijk 127
Wil je even meedenken? 128
Jij als critical and creative friend 129
Brainstormen 130
Brainlinken 132
Wrap up 136
DEEL 4 ANDERS DOEN
Hoofdstuk 10
De comfortzone 139
Wat is de comfortzone? 139
Twee kanten van de comfortzone 144
Een groter idee van de comfortzone 147
Uit de comfortzone 147
Het publiek 162
Gij zult uit uw comfortzone stappen 166
Verandering van spijs doet eten 167
Hoofdstuk 11
De status quo 170
Wat is de status quo? 171
De status quo bias 176
Wrap up 184
Tot slot 185
Dankwoord 187
Biografie 188
Literatuur 189
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan